Register    Login    Forum    Search    FAQ

Board index » Teologisk diskussion

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Dagens bibelord
 Post Posted: Sat Jan 16, 2010 4:25 pm 
Ruthenium

Vi prøver at starte en tråd op. Jeg vil så vidt jeg husker det, post dagens bibelord fra Jesusnet. Så er det meningen at vi kan dele tanker, opmuntringer, fusrationer, undren ovs.
På den måde have en form for åndeligt fællesskab her på forummet.

Håber I har lyst til at være med. :-)
---------------------------------------------
Dagens bibelord:
Vi ved, at når han åbenbares, skal vi blive ligesom han, for vi skal se ham som han er.
1 Joh 3,2b

En dejlig beskrivelse af målet som vi må stræbe efter. Vi skal blive som ham, når vi ser ham. Men også kun gennem ham er der frelse, og kun gennem ham bliver vi som ham.

Profile  

Post subject: Re: Dagens bibelord
 Post Posted: Sun Jan 17, 2010 1:39 pm 
Ruthenium

Jeg ved, at Messias skal komme... når han kommer, vil han fortælle os alt.
Joh 4,25

Profile  

Post Posted: Sun Jan 17, 2010 2:11 pm 
Kobber

Cauk wrote:
Joh 4,25

Lyder godt - Jeg har lige et par spøgsmål.................... Naaa måske nærmere et par tusinde!

Profile  

Post Posted: Sun Jan 17, 2010 2:38 pm 
Ruthenium

Ja det er heldigt at vi har evighedernes evighed sammen med ham. :)

Profile  

Post Posted: Sun Jan 17, 2010 10:13 pm 
Silicium

Cauk wrote:
Joh 4,25

det minder mig om et gammelt south park afsnit hvor de fejre nytår 2000 og Jesus kommer til jorden så siger Jesus til forsamlingen "you may ask me about one thing and only one thing" så er der en rednecked bonderøv der spørg "are you really the real Jesus?" og han svare "yes" og og forsvinder op i skyerne igen XD genialt afsnit

Lux Caelum = http://www.myspace.com/luxcaelum

Profile  

Post Posted: Mon Jan 18, 2010 7:39 pm 
Ruthenium

Ordet til i dag forstår jeg ikke helt.

Lad ikke troskab og sandhed slippe dig af hænde.
Ordsp 3,3

Nogen som har en mulig forklaring til det?

Profile  

Post Posted: Mon Jan 18, 2010 8:19 pm 
Zink

Vel, jeg ville nok sige at troskab og sandhed er dyder som det ville være godt om alle mennesker havde, men man ser jo desværre mange, for hvem mammon, smarthed, lettilgængelighed og lignende er vigtigere.

Derudover kan jeg anbefale at læse kontektsten, i nærmest alle bibelcitatsammenhænge. Så undgår man den meste misbrug og de fleste misforståelser. Her er vi i begyndelsen af Ordsprogenes Bog, hvor det er den forstandige far taler til sin søn, opdrager ham i den sunde moral, som skal lære ham at begå sig ikke blot i verden, men også i livet.

Fra vers 3:

Min søn, glem ikke min belæring,
lad dit hjerte holde mine bud;
for et langt liv og mange leveår og stor lykke giver de dig.
Lad ikke troskab og sandhed slippe dig af hænde,
bind dem om din hals,
skriv dem på dit hjertes tavle;
så vinder du yndest og klogskab
i Guds og menneskers øjne.
Stol på Herren af hele dit hjerte,
og støt dig ikke til din egen indsigt.
Hav ham i tankerne på alle dine veje,
så vil han jævne dine stier.
Vær ikke vis i egne øjne!
Frygt Herren, og hold dig fra det onde;
det skal være lægedom for dit legeme,
en styrkende drik for din krop.
Du skal ære Herren med din rigdom,
med det første af al din afgrøde;
så fyldes dine forrådskamre til overflod,
dine persekar løber over med vin.
Min søn, foragt ikke Herrens opdragelse,
afsky ikke hans retledning;
for Herren irettesætter den, han elsker,
som en far den søn, han holder af.

Være endelig opmærksom på, at selvom der bruges udtryk som "jævne dine stier" og "fyldes dine forrådskamre til overflod", står der (på trods af GTs til tider tilsyneladende herlighedsteologiske perspektiv) intet om at livet bliver let og uden prøvelser, tværtimod. Teksten emmer af tugt, et ord som desværre ofte bliver sidestillet med forældretortur, men som faktisk bare betyder disciplinerende opdragelse. Denne kan være hård, og til tider minde om tortur, men se engang i Klagesangene (3, 33) hvad [Jeremias] siger "Det er ikke af hjertet han mishandler og kuer mennesket". Når Gud således er barmhjertig i sin straf, hvor meget des mere er han det ikke i sin opdragelse. Også selvom den ikke bare synes, men også er, hård. Gud tugter netop fordi Han er trofast og barmhjertig.

Slip ikke troskab og sandhed, men hold fast i den, ganske som Gud holder fast i dig, både når Han tugter og kærtegner.

Profile  

Post Posted: Mon Jan 18, 2010 8:57 pm 
Ruthenium

Mange tak for det baldfrost, det giver en helt andet forståelse af verset. :)

Profile  

Post Posted: Mon Jan 18, 2010 10:36 pm 
Zink

Selv tak, glad for det kunne bruges. Jeg bliver lidt nysgerrig efter at høre hvordan du havde forstået verset, og vil gerne høre den anden forståelse. Jeg har jo nok næppe sagt alt som var at sige.

Desuden:
Når vi nu taler Ordsprogenes Bog/Visdomsbogen/Opdragelsesbogen, genkaldes visse tanker jeg i min stræbsomme ungdom har gjort mig, hovedsagligt i de mange fejlslagne forsøg jeg har gjort på at opfylde visse forventninger til mig, både fra samfundet og mig selv.

Hvor ofte har vi ikke hørt sætninger som, "Det er vigtigt at få en god uddannelse." (uden nødvendigvis at få specifiseret hvad en god uddannelse rent faktisk er) eller "Det skal kunne betale sig." (uden at få udspecifiseret hvilken værdi som måler med) eller "Vedkommende er blevet til noget stort" (uden at konteksten nødvendigvis specificeres, endsige berettiges) eller et andet eksempel hvor vi placeres i en kontekst med en målestok som består af en uudtalt tradition, som vi egentlig ikke ved så meget om hvad helt præcist består af, og hvorved dens sandfærdighed og dermed sundhed begrundes?

Jeg har i min vandren rundt blandt mennesker af mange slags, gjort mig den iagttagelse (og jeg er vist ikke den eneste), at mennesker fra barns ben, tidligere end vi måske ofte er opmærksomme på, opdrages ind i en bestemt sammenhæng og tradition. Ikke mindst den familiære autoritet har med sine handlinger og ord (begge dele er krop-til-ånd) enorm indflydelse på hvilket handlings- og holdningsmønster vi gebærder os i forhold til fremover. Derpå kommer så venner og uvenner, og naturligvis også i skolen finder en grundig opdragelse/adfærdskodning sted.

Kort sagt:
Hvad vi handler og holdninger, er noget vi er blevet oplært i, og vi tager oplæringen til os, eller gør oprør mod den, alt efter om den føles eller synes rimelig for os, igen i forhold til den moral vi er opdraget efter.

Og så kommer bevidstheden ind i billedet, og bevidsthed om bevidstheden. For en ting er med sine handlinger at flakke hid og did efter hvordan vinden nu blæser, en anden ting er det at være i eksistenstumulten vel vidende at man er, og med et overblik over hvorfor alting reagerer efter hvilke årsager. Hurra for viden, så vi ikke skal stå helt uforstandige overfor årsag og reaktion, men også hurra for uvidenhed, så vi kan tillade os at handle, selvom vi ikke kan gennemskue alt.

Men opdragelsen til samhørighed og dermed samliv med Guds Væsen, Gud Selv (ja, absurd, ikke sandt? At vi skulle kunne være virkeligt et med Gud... ufatteligt perspektiv, men det er et sådant evigt perspektiv Bibelen giver os. Og hvad giver det os ikke af værdighed og stolthed, og herreskab. Men i ydmyghed, for vi er tjenende herskere, som Kristi brødre og søstre. Igen, det er altså helt vanvittige perspektiver at befinde sig i, når man mest ser ud af en klump ler som er her på jorden i halvfjerds år, firs hvis kræfterne slår til, og som uvægerligt dør og bliver til stedløst, altid fremmedt, støv. Det er forskellen på tid og evighed), den er vigtig, men sker ikke bare sådan lige fra den ene dag til den anden, men foregår gennem hele livet, som pilgrimmens martyrtogt, hvor den sidste erobring er evigheden, gennem døden, Kristi ultimative sejr.

Bevidstheden om denne stand, og et liv med dette perspektiv for øje, måske ikke altid som synligt, men oftest som den usynlige ånde vi lever af, og gør vores bedste for bevidst og ubevidst at handle i, er en bevidsthed vi opdrages til, ofte tugtes vi, og holdes vi stand, og ydmyger vi os, og holder fast, så vil det gå os godt i livet.

Og så er vi tilbage ved begyndelsen, ved alle de mange sætninger vi hører overalt omkring os, fra mennesker som har autoritet, eller som urimeligt kræver den, sætninger som kræver et bestemt værdisæt af os, og måler vores individuelle værdi efter disse koders opfyldelse. For hvilke værdier, hvilken opdragelse lever vi efter, og stræber vi efter at opfylde? Vil vi være noget i verden, på verdens præmisser? Eller er det vigtigere for os eksempelvis at udleve den evige troskab og sandhed vi har fået givet og er blevet en del af, da vi blev født (gennem død + genopstandelse = dåb) ind i Guds slægt? Heh, retorisk spørgsmål, sorry. Og vældig teoretisk, og af de fleste ikke til at sige nej til. Men hvad så når det kommer til stykket?

Er det vigtigt med en god uddannelse? Hvorfor? Men skader en sådan? Er det vigtigt at have mange penge? Hvorfor? Men skader sådanne? Er det vigtigt at blive til noget stort? Hvorfor? Men skader sådan en position? Hvordan ser vores værdikriterium ud når det er udlevet i konkrete handlinger? Nogle gange er det vel også at sove og komme til kræfter?

Og jeg vil helst slutte med et spørgsmål, for det er der jeg selv er, i et sort spørgsmålstegn. Men det er alligevel som om jeg ved at jeg et eller andet sted får lov at tro, at livet her i verden er dobbelt for en kristen. For der er verdens liv, som fungerer efter sine regler, og så er der det Liv vi har fået af Gud, som har sin eneste lov som er Kærlighedens Lov, som er Frihed og Fred. Men nogle gange smelter de to verdener sammen, og det kan være svært at vide hvor grænserne går, og man spørger og spørger og spørger, men er i sidste ende nødt til at vandre (og undervejs til stadighed opdrages i) sit pilgrims martyriumstogt, i tillid til at Gud ved, og Gud gør, og Gud er, og vi er i Ham, Evigt.

Profile  

Post Posted: Tue Jan 19, 2010 9:40 pm 
Ruthenium

Jeg havde ikke rigtig forstået verset, så det at det gave en anden forståelse, var at jeg fik det sat i sammenhæng. Men også dine ord som blev knyttet til.

Det du omtaler med at man kan være opdraget til noget, viser også bare hvorfor det er vigtigt at man lære sine børn/familie/venner om, hvem vores frelser er. Der igennem giver vi dem et skub mod den rigtige retning.

Men det er nogle spændende tanker, og det er helt sikkert noget som vi skal have med i vores hverdag.
Men ja jeg tror det er vigtigt at få en god uddannelse. At få en magt fuld stilling. Det er vigtigt at få en stor formue. Men derfor behøver vores værdikriterier ikke være de samme. Blot skal man huske på, at alt man får er fra Gud, og han deler om nogen rundhåndet ud. Så derfor, dem som får en god uddannelse, skal bruge den på bedste vis, og finde plads i menigheden, hvor ens talenter kan bruges. Den magt fulde stilling, til at vise verden (de underordnede) at kristne er ganske almindelige mennesker, som blot har en frelser i deres liv. Og bliver man velsignet med mange penge, har man muligheden for at hjælpe andre som mangler.
Jeg siger ikke at jeg ved, hvordan alle skal bruge de gaver som man får af Gud. Men tror på at når man ved hvilken gave man har fået, (måske endda inden man er bevist om den) føler en velsignelse i at bruge den i et arbejde for Kristus.

Jeg sidder lige og kommer til at tænke tilbage på min tid i IMU bestyrelse. På daværende tidspunkt viste jeg godt, at jeg kunne lide økonomi, men var kun i gang med HHX, så var langt fra uddannet. Men stadig blev min givende interesse, og begyndende uddannelse brugt som kasserer.

Puha, det er noget af en smøre. :) Det er dejligt at sætte tankerne i gang.

Du skriver at vi skal gå et pilgrims martyriumstogt. Lad mig så slutte med bibelordet til i dag, med et ønske om at vi alle må være hos Herren.
Kom, lad os vandre i Herrens lys. - Es 2,5

Profile  

Post Posted: Wed Jan 20, 2010 5:04 pm 
Ruthenium

Kristus i jer, herlighedens håb. Ham forkynder vi... for at føre ethvert menneske frem som fuldkomment i Kristus.
Kol 1,28

Profile  

Post Posted: Thu Jan 21, 2010 9:57 pm 
Ruthenium

Enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses.
Joel 3,5

I sin enkelthed er dette vers dejligt, dog ved man at det ikke er så simpelt endda. For mig er det en længerevarende proces at overgive mig helt til Herren, så jeg kan påkalde hans navn og vide mig frelst.

Profile  

Post Posted: Thu Jan 21, 2010 10:19 pm 
Zink

Besvarelse a'la Kroll:

Cauk wrote:
Jeg havde ikke rigtig forstået verset, så det at det gave en anden forståelse, var at jeg fik det sat i sammenhæng. Men også dine ord som blev knyttet til.

Ok

Det du omtaler med at man kan være opdraget til noget, viser også bare hvorfor det er vigtigt at man lære sine børn/familie/venner om, hvem vores frelser er. Der igennem giver vi dem et skub mod den rigtige retning.

Jep, og opdragelse er så kompliceret, for opdragelsen må aldrig blive et bånd som den opdragede bare afspiller, og altså ikke selv har erfaret... tricky...

Men det er nogle spændende tanker, og det er helt sikkert noget som vi skal have med i vores hverdag.
Men ja jeg tror det er vigtigt at få en god uddannelse. At få en magt fuld stilling. Det er vigtigt at få en stor formue. Men derfor behøver vores værdikriterier ikke være de samme. Blot skal man huske på, at alt man får er fra Gud, og han deler om nogen rundhåndet ud. Så derfor, dem som får en god uddannelse, skal bruge den på bedste vis, og finde plads i menigheden, hvor ens talenter kan bruges. Den magt fulde stilling, til at vise verden (de underordnede) at kristne er ganske almindelige mennesker, som blot har en frelser i deres liv. Og bliver man velsignet med mange penge, har man muligheden for at hjælpe andre som mangler.
Jeg siger ikke at jeg ved, hvordan alle skal bruge de gaver som man får af Gud. Men tror på at når man ved hvilken gave man har fået, (måske endda inden man er bevist om den) føler en velsignelse i at bruge den i et arbejde for Kristus.

Jeg vil gå med så langt som at sige at det er gaver, men ikke pligter. Viden, magt og penge er ikke vigtige endsige successkriterier. Men det er vel også det du faktisk siger?

Jeg sidder lige og kommer til at tænke tilbage på min tid i IMU bestyrelse. På daværende tidspunkt viste jeg godt, at jeg kunne lide økonomi, men var kun i gang med HHX, så var langt fra uddannet. Men stadig blev min givende interesse, og begyndende uddannelse brugt som kasserer.

Må du bruge din uddannelse godt :)

Puha, det er noget af en smøre. :) Det er dejligt at sætte tankerne i gang.

Du skriver at vi skal gå et pilgrims martyriumstogt. Lad mig så slutte med bibelordet til i dag, med et ønske om at vi alle må være hos Herren.
Kom, lad os vandre i Herrens lys. - Es 2,5

Profile  

Post Posted: Thu Jan 21, 2010 10:27 pm 
Ruthenium

Tror vi er meget enige. Det er bare godt nok at få sat ord på selv også. For der igennem at forstå det bedre selv. :)

Profile  

Post Posted: Thu Jan 21, 2010 10:29 pm 
Zink

Yeah, har jeg så absolut forståelse for.

Profile  

Post Posted: Fri Jan 22, 2010 10:25 am 
Kobber

baldfrost wrote:
Besvarelse a'la Kroll:

Image

Profile  

Post Posted: Sat Jan 23, 2010 9:07 am 
Zink

:D :D :D

Profile  

Post Posted: Sat Jan 23, 2010 11:48 am 
Ruthenium

Jesus sagde: 'Nu fældes der dom over denne verden, nu skal denne verdens fyrste jages ud.'
Joh 12,31

Profile  

Post Posted: Sat Jan 23, 2010 5:13 pm 
Natrium

yeah.... det er heavy verset :evil:

Carpe Noctrum, det er det det sjove sker

Profile  

Post Posted: Sun Jan 24, 2010 11:54 am 
Ruthenium

Heavy verset, det har jeg ikke hørt før. Hvorfor kaldes det det?

'Når jeg (Kristus) er blevet ophøjet fra jorden, vil jeg drage alle til mig.'
Joh 12,32

Profile  

Post Posted: Sun Jan 24, 2010 2:19 pm 
Natrium

tror ikke det bliver kaldt heavy-verset, men det er bare, hvis man tager lidt stereotyp ind, så er det lidt heavy-agtigt... Jesus fælder dom og smadrer Satan, mere heavy bliver det ikke :lol:

Carpe Noctrum, det er det det sjove sker

Profile  

Post Posted: Mon Jan 25, 2010 8:51 pm 
Ruthenium

Nice nok. :-)

Her kommer lige et andet super vers. :)
Herrens troskab varer fra evighed til evighed.
Sl 103,17

Profile  

Post Posted: Tue Jan 26, 2010 4:33 pm 
Calcium

Fantastisk når man læser forkert. Har lige læst en artikkel hvor 'julen varer lige til påske' indgik, så da jeg så dit vers læste jeg først:

Herrens troskab varer fra evighed til påske.

Profile  

Post Posted: Wed Jan 27, 2010 7:44 pm 
Moderator

:D hehe

Profile  

Post Posted: Sat Jan 30, 2010 1:20 pm 
Ruthenium

Beklager mit fravær. Men her kommer verset til i dag.

I Herren lever vi, ånder vi og er vi.
ApG 17,28

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Board index » Teologisk diskussion